Hopp til hovedinnhold

Bruk av pin-kode ved pengetransaksjoner fra og med 20.02.2024

Norsk Tipping ser at det iblant forekommer misbruk av operatørkort. Enkelte kommisjonærer har operatørkort liggende ved terminalen, og er dermed lett tilgjengelig for alle ansatte.

Operatørkortet er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Dersom operatørkort brukes av flere, bryter det med sikkerhetsinstruksen og vi mister sporbarheten. Når sporbarheten er borte mister både kommisjonæren og Norsk Tipping oversikten over hvem som har gjennomført pengetransaksjoner på terminalen. 

Ved å innføre PIN-kode ved innskudd, uttak og overføring til bank vil kommisjonæren og Norsk Tipping ha bedre oversikt over hvem som har utført de ulike pengetransaksjonene, slik at hvis et problem oppstår kan vi lettere finne ut av det sammen.

Alle kommisjonærer vil ha løsningen på terminalen i løpet av uke 8.

Operatørkortet er personlig og fungerer som en slags nøkkel til terminalen. Kortet brukes som gyldig ID når operatøren skal betjene kunden. Det har til nå vært mulig å utføre pengetransaksjoner ved å «svippe» kortet.

Kommisjonærer som har bedt Norsk Tipping om bistand til å vite hvem som har gjort ulike transaksjoner, har møtt problemet med at det kun er utstedt en eller få operatør-IDer hos dem.

Når de som betjener terminalen ikke bruker eget operatørkort har det følgende konsekvenser:

  • Norsk Tippings krav om at alle bruker sin egen operatør-id oppfylles ikke.

  • Bokføringslovens krav til sporbarhet oppfylles ikke.

  • Kommisjonæren vil ikke kunne vite hvem som reelt sett har betjent terminalen.

Ved å følge Norsk Tippings krav i sikkerhetsinstruksen til kommisjonær/lokalinnehaver, operatøransvarlig og operatør vil krav om sporbarhet etterleves.