- Fint å kunne benytte koronatiden til å bygge kompetanse

- Fint å kunne benytte koronatiden til å bygge kompetanse

- Fint å kunne benytte koronatiden til å bygge kompetanse

Gratis Grasrottrenerkurs i korona-perioden har blitt godt tatt imot med stor deltakelse.

Artikkelen er skrevet av Norges Fotballforbund.

På kort tid før påske utarbeidet NFF og Norsk Tipping nye Grasrottrenerkurs, som nå tilbys gratis så lenge det er stopp i den organiserte fotballaktiviteten - enten du ønsker å ta delkurs 1, 2, 3 eller 4.

Interessen var stor. Cirka 2000 påmeldte fordelt 90 kurs viser at engasjementet er høyt for å ta trenerkurs.

- Som vi håpet, viste det seg at det sitter mange nye og allerede erfarne fotballtrenere der ute, som nå har tid til å få påfyll av formell trenerkompetanse. Men at vi skulle få så god oppslutning kom nok litt overraskende på oss alle. Det er selvfølgelig veldig hyggelig, sier fagansvarlig for barn og ungdom i NFF, Bo Folke Gustavson.

- At vi klarer å utnytte en ekstremt utfordrene situasjon ute i klubbfotballen, til noe positivt, er vi veldig glade for. Så er jeg sikker på at dette vil styrke vår barne- og ungdomsfotball på sikt. Nettopp økt kompetanse i bredden, er jo en av våre viktigste satsingsområde, fortsetter han.

- Veldig bra tiltak

Den eksisterende e-læringen er beholdt, samtidig som det er lagt til et virtuelt klasserom og online diskusjonsforum til bruk mellom deltagere og kursveiledere. Praksisøktene på feltet vil bli gjennomført så snart det åpnes for aktivitet igjen i regi av egen klubb eller ved kretsorganiserte samlinger.

Fredrik Hole fra Charlottenlund Fotball i Trondheim er en av deltakerne på kurset.

- Jeg meldte meg på for å fortsette veien til å fullføre grasrottrenerkursene. Nå har vi hatt en gjennomføring med virtuelt klasserom, og det synes jeg har fungert utmerket. Et veldig bra tiltak og jeg er imponert over hvor fort NFF klarte å få i gang dette, sier Hole.

- Det er veldig positivt å kunne benytte denne tiden med redusert aktivitet til å bygge på med kompetanse, samt å få høre hva andre gjør i disse tider. Jeg håper også at de fortsetter å tilby slike kursformer. I en travel hverdag kan det være vanskelig å prioritere kursing, men med å ta deler av kursene online kan gjøre at flere tar seg tid, fortsetter han.

- Gjør det mye enklere

Også Anita Bakken fra Trysil er glad for å få muligheten til å ta trenerkurset i en tid der ingen fotballkamper spilles. Hun har trenerutdannelse i håndball og er trener for J11-lag der, i tillegg til å være lagleder for G16-lag i fotball.

- At det ble lagt ut virtuelt ble det veldig mye enklere for meg å få plass til det i en hektisk hverdag. Jeg har tatt del 1 og 2 tidligere, men dessverre ikke tatt meg tid til de siste delene. Jeg synes det er fint å få fullført hele løpet og har tenkt til å ta del 4 også så fort som mulig, sier hun.

- Jeg håper veldig på at den også kan kjøres på samme måte selv om samfunnet blir mer åpnet opp. Jeg tror mange flere enn meg har rimelig fulle timeplaner og at flere vil ta kursene hvis de kan utføres på denne måten, fortsetter Bakken.

Legger til rette for kompetanse

Norsk Tipping er også glad for samarbeidet med NFF om å utdanne til de yngste fotballspillerne.

- Det er veldig gledelig å se at det er så stor interesse rundt kurset i denne perioden. Norsk Tipping ønsker å bidra til flere og bedre trenere i barnefotballen. Treneren er kanskje den aller viktigste rollemodellen i idretten for å tilrettelegge for god aktivitet, trygge miljøer og skape idrettsglede for barna. Derfor ønsker vi, sammen med samarbeidspartnerne våre, å legge tilrette for god kompetanse på trenere i barneidretten gjennom Grasrottrenerkonseptet, sier Preben Stai, rådgiver samfunnskommunikasjon, sponsor og event i Norsk Tipping.

Grasrottrenerkurset
Samarbeid mellom NFF og Norsk Tipping.
Primærmålgruppa er trenere i barne- og ungdomsfotballen, samt alle som har som ambisjon å virke som trener i spillerutviklingssegmentet og i voksenfotballen.
Startet i 2015 med mål om å bidra til at trenerutdanningen for barne- og ungdomstrenerne skulle få et løft.
Ett av grepene var å gjøre kursene mer tilgjengelige ved å ta i bruk e-læring som teoretisk læringsplattform i tillegg til praktiske økter på feltet.