Ny satsing på kvinnelige koreografer

Ny satsing på kvinnelige koreografer

Fra venstre: Norsk Tippings adm.dir. Åsne Havnelid, ballettsjef Ingrid Lorentzen ved Den Norske Opera og Ballett, og Maria Mediaas Jørstad, daglig leder i Talent Norge.

Caroline Roka/Talent Norge

Ny satsing på kvinnelige koreografer

Den Norske Opera & Ballett, Norsk Tipping og Talent Norges nye koreografisatsing skal skape nye klassikere.

– Denne satsingen på kvinnelige koreografer er en del av Talent Norge og Norsk Tippings kvinnesatsing. Vi ser at dette viktige fokuset fungerer. Vårt første store prosjekt var UP sammen med Norsk filminstitutt der den langsiktige målsetningen var minst at 80 prosent av deltakerne produserte film i langt format innen tre år etter endt deltakelse i ordningen. Kun kort tid etter at satsingen er avsluttet ser vi at 75% allerede har nådd sitt mål, sier Maria Mediaas Jørstad, daglig leder i Talent Norge.

Setter i gang nå

Den nye satsingen iverksettes allerede nå i 2019. Den skal vise vei i den internasjonale ballettverdenen og gi publikum et mangfold av historier skapt av og om kvinner og menn. Den Norske Opera & Ballett har det faglige ansvaret for prosjektet som støttes med 7.1 millioner kroner over de tre neste årene fra Talent Norge og Norsk Tipping.

– Like muligheter er ett av Norsk Tippings hjertebarn, og vi ønsker å bruke innflytelsen vår for å påvirke kvinners utviklingsmuligheter i kulturlivet – på samme måte som vi gjør i idretten. Vi er imponert over hvor systematisk Talent Norge nærmer seg denne problemstillingen, og hvor tydelig de har klart å formulere målsettingene sine. Nå gleder vi oss til å være med på dette løftet for kvinnelige koreografer, sier Norsk Tippings administrerende direktør, Åsne Havnelid.

Skjevdeling

Historisk har mannlige koreografer regjert ballettscenene. Ballettkompaniene har dermed klassiske balletter i sitt repertoar som i stor grad er skapt av menn. Disse klassikerne er en del av fundamentet for et ballettkompani, og en del av vår felles kulturarv. Når de samme kompaniene hyrer inn menn til å skape de nye verkene, blir det en sterk skjevdeling.

   I ballett, en av verdens mest kvinnedominerte aktiviteter, er historiene som fortelles i stor grad skapt av menn. Det er et paradoks. Når vi ser på de nye verkene som lages for de store scenene der ressursene er størst, publikummerne flest og det er størst mulighet til å sette avtrykk, er bildet særlig skjevt. På ti år var det ingen nye verk av kvinner skapt for Hovedscenen i Den Norske Opera & Ballett, sier ballettsjef i Den Norske Opera & Ballett, Ingrid Lorentzen.

For å endre strukturene trengs det innsats på tre nivåer. Vi må først finne og løfte de nye talentene, deretter bygge de gode koreografene ved å se til at de får gjentatte arbeidsmuligheter og så ta de beste ut i verden og presentere deres verk internasjonalt.

Samarbeid med Royal Ballet

– Den Norske Opera & Ballett er Norges største scenekunstinstitusjon, vi jobber i Norge, vi jobber internasjonalt og har mulighet til å nå ut til svært mange mennesker. Royal Ballet i London og flere andre internasjonale ballettkompanier ønsker å samarbeide med oss om dette prosjektet.

Milepæler i arbeidet er blant annet å arrangere en internasjonal mønstring, hyre en husregissør og mentor, sikre opphold hos kompanier i utlandet og minst én urpremiere signert en kvinnelig koreograf på Hovedscenen hver sesong.

 – Vår strategi er å sette spor. Det skal stå igjen signaturverk etter kvinnelige koreografer som gang på gang settes opp i framtiden. Vi skal endre kulturarven ved å la flere stemmer og flere fortellinger slippe til, og er svært glade for at Talent Norge og Norsk Tipping gir oss denne tilliten, sier ballettsjef i Den Norske Opera & Ballett, Ingrid Lorentzen.