Stor skandinavisk holdningsundersøkelse om pengespill

Ni av ti skandinaver mener det er for mye pengespillreklame. Flere enn en av tre sier de kjenner noen som har spilt for mye. Bare en av ti mener det vil være positivt med flere spillselskaper. 

Casino reklameShutterstock / NTB scanpix
Forfatterbilde Norsk TippingAnne MaritSlettenPublisert:19. februar 2019Endret:18. januar 2023

Dette er bare noen av funnene i en stor holdningsundersøkelse om pengespill, gjennomført Kantar TNS i Norge, Sverige og Danmark.

Undersøkelsen ble gjort på oppdrag for Norsk Tipping i desember 2018. Et representativt utvalg på i overkant av 1000 respondenter i hvert av landene svarte på en rekke spørsmål om pengespill og reklame.Her er en oppsummering av de viktigste funnene:

Reklame: 

  • I Norge mener 87 prosent at det er for mye pengespillreklame. I Danmark er tallet 86 prosent. I Sverige mener hele 96 prosent at det er for mye reklame. 

  • I Norge har 22 prosent opplevd å bli kontaktet per brev, telefon eller epost av et spillselskap de ikke har vært kunde hos. Sverige: 39 prosent. Danmark: 19 prosent.

  • 41 prosent av nordmenn har det siste året fått tilbud om bonus, free spins eller lignende fra ett eller flere spillselskap. Sverige: 49 prosent. Danmark: 38 prosent.

  Det er i første rekke på TV folk mener det er for mye reklame. (Artikkelen fortsetter under bildet)

 

 Det er særlig reklame for nettkasino folk mener det er for mye av. Også her skiller Sverige seg ut.

 

Spilleavhengighet og ansvarlighetstiltak:

  • Et stort flertall i alle de tre landene mener spilleavhengighet er et stort, og økende problem. 

  • Hele en av tre spurte svarer at de personlig kjenner noen som har spilt for mye, eller som har hatt problemer med pengespill.

  • Samtidig er bare 36 prosent helt eller delvis enige i at myndighetene tar problemet på alvor.

  • 77 prosent av nordmenn er helt eller delvis enige i at det bør være en øvre grense for hvor mye man kan tape i pengespill. I Sverige er tallet 79 prosent, i Danmark 63 prosent.

  • Ca. ni i av ti er helt eller delvis enige i at det bør være forbudt å henvende seg til privatpersoner over telefon for å selge pengespill. Dette gjelder i alle tre land.

  • Ca. åtte av ti mener bonuser og freespins burde være forbudt. 

 

For eller mot lisensmarked

Danmark har hatt lisensmarked siden 2012, da utenlandske selskaper fikk lov til å selge pengespill i Danmark. Sverige hadde enerettsmodell tilsvarende den norske til 1.januar 2019, da de åpnet sitt lisensmarked. I Norge vedtok Stortinget i 2017 å styrke og videreføre enerettsmodellen, der kun Norsk Tipping og Rikstoto, samt utvalgte lotterier og bingotilbydere har lov til å selge og markedsføre spill. 

  • I Norge er 13 prosent helt eller delvis enige i at flere selskaper bør få lisens til å selge odds og kasinospill på nett. 59 prosent er helt uenige, 13 prosent delvis uenige.

  • Etter sju år med lisens er bare 12 prosent av danskene helt eller delvis enige i at det var positivt at flere selskaper fikk tilby spill i Danmark. 40 prosent er helt uenige, 21 prosent er delvis uenige.

  • I Sverige er 12 prosent helt eller delvis enige i at det er positivt at flere selskaper nå får tilby spill i Sverige. 55 prosent er helt uenige, 17 prosent er delvis uenige. 

 

 

Fakta om undersøkelsen:

  • Målgruppe: Landsrepresentativt 18 år +. Resultatene er vektet per land etter kjønn, alder og region.

  • Gjennomført på web av Kantar TNS og søsterselskapers webpaneler

  • 5. – 11. desember 2018 i Norge

  • 6. - 12. desember 2018 i Sverige

  • 10. - 15. desember 2018 i Danmark

 

Antall intervjuer:

  • 1059 i Norge

  • 1010 i Sverige

  • 1012 i Danmark

Spørsmål om tallgrunnlaget kan rettes til Norsk Tipping eller TNS Kantar. 

Relaterte artikler