Hva kan vi hjelpe deg med?

Driftsmeldinger

Her finner du informasjon om feil vi jobber med å løse,
og annen informasjon som kan være relevant for deg. 

Endre mobilnummer?

Trenger du å endre eller registrere nytt mobilnummer?

Endre kontonummer?

Trenger du å endre ditt registrerte kontonummer?

Ring oss

Åpningstider: 08:00-22:00 (10:00-22:00)

Skriv til oss

Åpningstider: 08:00-24:00 (10:00-24:00)

Ofte stilte spørsmål

Dine julekalendere finner du der du kjøpte kalenderen, følg lenken her for å komme dit direkte: Flax. Se etter "Mine julekalendere": 

min julekalender.PNG

 

Nye krav om sterk kundeidentifisering ble innført 1.januar 2021, dette berører også netthandel hos Norsk Tipping. Noen kjente utfordringer, og forslag til løsning:

  • Prøv med et lavere beløp - hvis du har problemer relatert til overføring av penger/betaling, og at beløp over 300 kr avvises, kan du forsøke med et lavere beløp.
  • Vipps - se om betalingen/overføringen lar seg gjennomføre med Vipps
  • Gjennomfør 3D-secure - sørg for at du gjennomfører 3D-secure valideringen (ofte i form av Bank ID). 3D Secure krever vanligvis en «tilleggsutfordring» – en handling du må utføre for å bekrefte at du er du, for eksempel ved å bruke en mobil applikasjon levert av banken eller et engangspassord som sendes som en kode til din telefon, og som som må legges inn i nettleseren for å gjennomføre transaksjonen.
  • Gjentatte feilmeldinger - Hvis du gjentatte ganger får avvist 3D-secure valideringen, eller får feilmeldingen "Verifisering av betalingen feilet. Vennligst prøv igjen eller prøv med andre betalingsmåter" - sørg for at du oppgir riktig informasjon eller ta kontakt med din bank. Norsk Tipping kan ikke se eller identifisere det som håndteres i 3D-secure bildet, dette er levert av bankens betalingsløsning
  • Reservert beløp - hvis beløp blir reservert på din bankkonto, løser dette seg opp automatisk i løpet av kort tid. Hvis du fremdeles har et reservert beløp etter 2 døgn kan du kontakte Kundeservice på chat eller tlf 625 07770

Andre problemer:

Hvis du ikke får opp Bank ID når du skal overføre/betale kan du undersøke om AdBlock er aktivert i nettleseren din, slå i så fall av den. Eller du kan slå på inkognito modus. Mer info om dette finner du ved å følge lenken lenger ned på denne siden. 

Kontroller sikkerhetskoden/CVC - ved henting av penger må du taste inn en sikkerhetskode på 3 siffer. I signaturfeltet på bankkortet ditt står det 7 siffer, de 3 siste sifrene i denne tallrekken er sikkerhetskoden/CVC.

Sjekk saldo på bankkontoen - disponibel saldo inkluderer ofte et kredittbeløp, og dersom kredittbeløpet berøres, vil transaksjonen bli avvist av banken din. Hvis du får en feilmelding som sier "Kan ikke trekke penger fra betalingskortet. Ingen dekning på konto", er det mest sannsynlig et kredittbeløp som blir berørt.

Kontroller at rett bankkort er registrert - kortet må være et debetkort, kredittkort er ikke tillatt.

Kontroller innstillinger i nettbanken hos din bank - noen banker krever at du som kunde må endre innstillinger i nettbanken for å tillate "netthandel". Sørg for at du har de riktige innstillingene for dette. All digital kjøp av spill hos Norsk Tipping er definert som netthandel. 

Feilmelding 001168 - det kan være kommunikasjonsproblemer i din bank, ta derfor kontakt med banken for nærmere informasjon. Kontakt banken din eller Kundeservice dersom dette ikke løser problemet. 

Kontakt banken din eller Kundeservice dersom dette ikke løser problemet. Kontaktinformasjon finner du nederst på våre nettsider.

 

De nye retningslinjene forklart:

Alle betalinger innenfor EU (inkludert Norge) vil fra 1. januar 2021 være underlagt strengere regler for godkjenning av betalinger, dette kalles sterk kundeautentisering (SCA, som er en del av EU-regulativet PSD2). Dette er et tiltak for å redusere svindel relatert til betaling og gjelder betaling med betalingskort og direkte mot bank. I praksis vil det si at du som kunde hos Norsk Tipping i større grad enn i dag må godkjenne betalinger med en 3D Secure fra banken som har utstedt betalingskortet ditt. 3D Secure vil i de fleste tilfeller si at du må bruke BankID (kodebrikke eller mobil) for å godkjenne en betaling. 

Norsk Tipping har tilpasset sine løsninger slik at du som kunde får beskjed om når det er behov for en ekstra godkjenning av betalingen med 3D Secure. 

Kjøp under 30 EUR (ca. 300 kr) kan unntas fra SCA (ekstra validering). Men SCA må brukes på hvert 5.kjøp eller når akkumulert beløp overstiger 100 EUR (ca. 1.000 kr).

Oppsummert vil det si at du vil oppleve å få Bank ID verifisering oftere enn du er vant med når du skal betale og overføre penger. Hvis du i kjøpsøyeblikket også legger til en nytt bankkort kan du få verifisering med Bank ID to ganger. En gang ved registrering av kortet og en gang til ved betaling av kjøp på over 30 euro, ca. 300 NOK. 

Dersom du får feilmelding ved registrering av betalingskort, kan det være flere årsaker til at registreringen ikke blir gjennomført.

  1. Det er ikke mulig å registrere kredittkort.
  2. Sjekk at du har tastet riktig kortnummer (16 siffer) og utløpsdato. Sørg også for at du har tastet inn rett CVC kode (de tre siste siffrene på baksiden av kortet.)
  3. Er kortet ditt aktivert for netthandel? Din bank kan hjelpe deg med å finne ut av dette.
  4. Hvis det er slik at Bank ID ikke dukker opp etter at du har fylt ut betalingskortinformasjonen din, kan du undersøke om du har aktivert AdBlock i nettleseren din, slå i så fall av denne. Hvis det ikke fungerer kan du forsøke inkognito modus i nettleseren. Veiledning finner du ved å følge lenken: AdBlock og inkognitomodus

Opplever du fortsatt problemer ta kontakt med din bank eller vår kundeservice. 

→ Ring kundeservice

Vi har innført hurtiglevering på Lotto, Vikinglotto og Eurojackpot. Det vil si at du kommer direkte til betaling når du velger for eksempel "1 uke" eller "5 uke". For å endre og se tallene dine må du trykke på kupongen som ligger i betalingssteget:

hurtiglevering.PNG

 

Norsk Tipping er underlagt lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, på lik linje med banker og finansinstitusjoner i Norge. Hvitvaskingsregelverket stiller krav om at Norsk Tipping skal ha forsterkede kontrolltiltak med politisk eksponerte personer. Formålet med kravet er å motvirke at midler som har opphav i korrupsjon blir hvitvasket gjennom våre tjenester.

Et av kravene i hvitvaskingsregelverket er å spørre alle våre kunder om de selv er PEP eller om de er nært familiemedlem eller nærstående til en PEP.  

I disse dager sender vi derfor ut en SMS-forespørsel til alle våre kunder for å gjøre en slik kartlegging. Hvis du IKKE er en PEP så kan du se bort fra SMS-en du mottok.

Hvis du derimot ER PEP, må du besvare spørsmålene du blir stilt ved å følge lenken i SMS-en. 

Totalgrensen er en grense for hvor mye penger du kan bruke på spill hos Norsk Tipping. Totalgrensen omfatter alt kjøp av spill, uansett hvor du kjøper spill.

Det er ganske lav risiko for å bli avhengig av et vanlig lotteri. De klassiske lotterispillene er «langsomme» spill med trekninger på faste tidspunkter – gjerne en gang i uka. Vi kaller disse spillene «grønne spill».

Oddsen, Kasino, Bingoria og Flax er derimot spill som kan spilles mange ganger på kort tid, og har hyppige gevinstmuligheter. Disse spillene er forbundet med moderat til høy risiko for å utvikle spilleproblemer. Keno er også et spill som har høyre risiko for spilleproblemer. Vi kaller dem «gule» og «røde» spill – og det er i disse spillene det er obligatorisk å sette grenser. Det er gjort mye forskning som viser at selvbestemte grenser har god, forebyggende effekt.

Totalgrensens maksbeløp er 20 000 kr per måned, og dette er fastsatt av Kulturdepartementet i spillereglene. Alle spillere er underlagt dette maksbeløpet.
Når du har brukt av grensen og får en premie under 19.999 kr, øker disponibelt beløp å spille for. Premier over 20.000 kr beregnes ikke som en del av spillegrensene dine.

Eksempler:

  1. Du har satt en totalgrense per måned på 4 000 kr. Du har levert spill for 1 500 kr denne måneden og vinner 20 000 kr. Du kan da spille videre for 2 500 kr denne måneden.
  2. Dagsgrense 500 kr. Månedsgrense 2000 kr. 1. dag i måneden:
    Du spiller for 50 kr og vinner 1000 kr.
    Du kan nå spille videre for restgrensen din på 450 kr + premien på 1000 kr, dvs. 1450 kr.
    Månedsgrensen din justeres også: restgrensen er på 1950 kr + 1000 kr i premie = 2950 kr.

Merk at neste dag/ny måned tilbakestilles grensen igjen (premier dras ikke med videre), dvs. ny dag = ny dagsgrense på 500 kr. Ny måned = ny månedsgrense på 2000 kr.

Hvordan virker totalgrensen?
Totalgrensen er en grense for hvor mye penger du bruker på spill, dvs. innsats fratrukket premier. Totalgrensen er med andre ord en tapsgrense. Du kan ikke tape mer enn 20 000 kr per måned.
Når du skal kjøpe spill kan du maksimalt kjøpe spill til det beløpet som gjenstår på totalgrensen (din personlige grense eller maksgrensen dersom du ikke har satt en personlig grense).

Sette eller endre personlige grenser:
Det er ikke sikkert at 20 000 kr per måned er den riktige grensen for deg. Vi oppfordrer derfor våre kunder til å sette en personlig totalgrense per dag og måned. Dette gir deg oversikt og god kontroll på spillingen din.
Du kan sette og endre dine personlige grenser ved å logge på norsk-tipping.no fra mobil, nettbrett eller pc.
Dersom du vinner en større premie, vil disponibelt beløp allikevel aldri overstige den grensen du selv har valgt.

Det er ikke mulig å slette grenser

Se hvor mye du har brukt av totalgrensen:
Hos din kommisjonær kan du sette inn spillerkortet ditt på terminalen, taste inn pin-kode og velge 2 for Spillegrenser.
Du kan også logge på norsk-tipping.no fra mobil, nettbrett eller pc og gå til Mine opplysninger/Spillegrenser.

→ Endre dine spillegrenser

→ Gå til hovedside for Spillevett

Dersom du har tastet inn riktig fødselsnummer, vil du automatisk få tilsendt en firesifrede SMS-kode fra 60000 direkte til det mobilnummeret vi har registrert på ditt kundeforhold. 

Har du fått et nytt mobilnummer, eller vi har registrert feil mobilnummer på deg, må du endre ditt mobilnummer her

Dersom du har et mobilnummer vi har registrert på deg, må du gjøre følgende:

1. Vennligst kontroller at du har tastet riktig fødselsnummer. 

2. Sjekk meldinger-appen for melding fra 60000.

3. Prøv å restarte din mobiltelefon.

4. Sjekk dine innstillinger på mobilen og sørg for at du ikke har blokkert "60000" for meldinger. Trykk her for veiledning.

5. Kontakt din mobiloperatør for å sikre at meldingsblokkering ikke er aktivert.

Vi har to ulike regler for håndtering av automatisk overføring av premier, basert på hvilke spill du har spilt. Hovedregelen er uansett at spillerkontoen har et tak på 10.000 kr - en gang pr. time overføres overstigende beløp til din registrerte bankkonto:

  1. For lotteri spillene, KongKasino, Flax, Bingoria, Yezz og Tipping vil premier over 10.000 kr bli overført til din bankkonto i sin helhet. 
  2. For Oddsen vil man ved premier fylle opp spillerkontoen inntil 10.000 kr. Når en premie gjør at saldo på spillerkonto overstiger 10.000 kr vil det overstigende beløpet bli overført til  bankkonto. Eks: vinner du 15.000 kr og har 0 kr på spillerkonto fra før, vil 5.000 kr overføres til bankkonto.

Overføring til bankkonto tar 1-3 virkedager. Ved helligdager og helg vil du derfor oppleve noe lenger tid før pengene er overført.

Du kan også overføre premier til bankkontoen din manuelt. Det gjør du her.

Alle premier fra Norsk Tipping er skattefrie, så lenge de er tilknyttet spill. Du trenger ikke å betale skatt dersom du har kjøpt et spill hos oss og har vunnet premier på denne. Les mer om skattefri premie her

 

Som kunde hos Norsk Tipping har du anledning til å annullere lotterispill samme dag som det er registrert. Ved annullering av spill som er levert på mobil eller nettsidene våre må du ta kontakt med Kundeservice innenfor åpningstiden (telefontid mellom 08-22 eller chat fram til kl 24) og oppgi tilstrekkelig informasjon om spillet du ønsker å annullere. Ha gjerne kvitteringsnummer klart når du tar kontakt, dette finner du på spillkvitteringen din inne på Mine spill. 

Kundeservice har ikke anledning til å annullere dersom: 

  • Innleveringsfristen er utløpt
  • Annulleringen ikke lar seg registrere i Norsk Tipping sentrale dataanlegg
  • Kundeservice ikke har teknisk tilgang til nødvendige systemer
  • Spilleren eller spillet ikke kan identifiseres på tilstrekkelig måte

Når annulleringen er gjennomført er ikke spillkvitteringen gyldig lenger og pengene tilbakeføres til kundens spillerkonto.

→ Gå til Mine spill

→ Ring kundeservice

Hvis du kun spiller på web og mobil trenger du ikke et fysisk spillerkort. Et elektronisk spillerkort knyttes til ditt kundeforhold når du registrerer deg som nettspiller. Ønsker du i tillegg et fysisk spillerkort får du dette hos kommisjonær i butikk/kiosk.

Å opprette et spillerkort er gratis og det er klart til bruk med en gang. Husk å ta med deg legitimasjon til kommisjonær.

Ditt nye spillerkort knyttes automatisk til din nåværende spillerkonto slik at du vil ha den samme saldoen på det nye kortet som på det gamle. Spillerkortet er gratis og er gyldig i syv år.

Du kan også kontakte kundeservice for å bestille et nytt spillerkort. Bestiller du kortet fra kundeservice, vil det ta 1-2 uker før du mottar kortet i posten.

For å sjekke din saldo på din spillerkonto, må du logge inn.
 

For app på mobil:
1. Min Side (nederst på lilla feltet)
2. Du ser saldoen din med en gang du går inn på Min side

For nettleser på mobil:
1. Trykk på "hamburgermenyen" (de tre strekene øverst i høyre hjørnet)
2. Klikk på "Vis saldo"

For nettleser på PC:
1. Trykk på navnet ditt helt øverst til høyre på lilla felt. 
2. Scroll ned til "Spillerkonto", eller velg "Vis saldo" øverst på siden

Eller

1. Klikk på "hamburgermenyen" (de tre strekene øverst i høyre hjørnet)
2. Velg "Vis saldo"
 

Spillregnskap
Spillregnskap er et verktøy under Spillevett, som viser deg hvor mye penger du netto har brukt på pengespill. Se link nederst for henvisning. 

Mine transaksjoner
Mine transaksjoner er en oversikt for hendelser (siste 30 dager) knyttet til
- kjøp av spill
- overføring mellom bankkonto og spillerkonto

Veiledning for å se Mine transaksjoner

For app på mobil:
1. Min Side (nederst på lilla feltet)
2. Mine opplysninger
3. Scroll til du kommer helt nederst siden. 
4. Trykk på Mine transaksjoner

For nettleser på mobil:
1. Trykk på "hamburgermenyen" helt øverst til høyre på lilla felt.
2. Min side
3. Mine opplysninger
4. Scroll til du kommer helt nederst på siden. 
5. Trykk på Mine transaksjoner

For nettleser på PC:
1. Trykk på navnet ditt helt øverst til høyre på lilla felt. 
2. Scroll til du kommer helt nederst på siden. 
3. Trykk på Mine transaksjoner

→ Gå til Mine opplysninger
→ Se ditt spillregnskap

Alle premier fra Norsk Tipping er skattefrie, så lenge de er tilknyttet spill. Du trenger ikke å betale skatt dersom du har kjøpt et spill hos oss og har vunnet premier på denne. Pengepremier f.eks Lotto, er skattefrie.

I de tilfeller NT (eller hvilket som helst annet selskap) gjennomfører konkurranser hvor premien kan være penger, men du deltar gratis, defineres dette som en markedsaktivitet. I disse tilfellene er alle premier, penger eller varepremier, med en verdi på 10.000 kroner eller mer, skattepliktige.

Norsk Tipping utbetaler premien i sin helhet, men det er vinnerens ansvar å innberette skattepliktige premier til skattemyndighetene, og sørge for å sette av penger fra premien til innbetaling av skatten påfølgende år.

Premiebeløpet innberettes på selvangivelsen for inneværende år.

Skattesatsen er den til enhver tid gjeldende sats for «skatt på alminnelig inntekt» (2019: 22%).

 

Ta kontakt med Skattetaten for øvrig spørsmål om skatt.

 

Veiledning tilbys av Norsk Tipping 
Alle som vinner to millioner kroner eller mer i Norsk Tippings spill tilbys økonomisk veiledning. Norsk Tipping ønsker at vinnerne skal få den bistanden de trenger for å ta gode valg for pengepremien sin. Vi tilbyr derfor en basisveiledning på vår regning.
 

Hjelp oss å forbedre våre FAQ sider
Fant du ikke svar på det du lurte på? Vennligst bruk den blå tilbakemeldingsknappen på siden for å beskrive problemet. 

→ Gå til Skatteetatens nettsider