selskapet

De spilte golf – men samtalen handlet om risikoen om å tape alt

På greenen på Atlungstad i Ottestad svinger Drømmeduoen, Erling og Kaj, golfkøllene sammen med Thomas og Fredrik fra Norsk Tipping. Men samtalen handler ikke bare om golfslag og hole-in-one – den handler om noe langt viktigere: spillvaner, og hvor lett det er å miste kontrollen.

DEN ANDRE TELEFONEN FRA HAMAR: Norsk Tippings «Drømmeduo», Erling Dvergsten (t.v.) og Kaj Hjelmeland (nr. 2 fra venstre) snakker med Fredrik Liberg Berg og Thomas Gregersen (t.h.) om farene ved å spille for mye.Foto: Mina Kjørum
Forfatterbilde Norsk TippingPie-ChristineSkagsoset NorsengPublisert:23. oktober 2025

Thomas og Fredrik jobber i en avdeling hos Norsk Tipping som mange spillere aldri har hørt om – men som kan bety en stor forskjell i noens liv. Jobben deres kalles proaktive samtaler – eller, som de selv sier med et smil: den andre telefonen fra Hamar.

– Vi ringer de som spiller mye, eller som plutselig har endret spillemønster. Målet er å fange opp faresignalene før noen mister kontrollen, forklarer Thomas mens han sikter inn et perfekt innspill på golfbanen.

Ikke tro du kan vinne tilbake det du har tapt

Et av rådene som går igjen i samtalene, er enkelt, men brutalt ærlig:

– Ikke tro du kan vinne tilbake det du har tapt. Det er da det går galt, sier Thomas.

Teamet på Hamar er fem personer som alle har opplæring i motiverende samtaler og forståelse av pengespill og avhengighet. De tilbyr hjelp som spillegrenser, midlertidig utestengelse, og til og med programvare som blokkerer spillsider.

– Noen ønsker å stenge seg ute for en periode. Det fungerer ofte veldig bra. Før de får åpne igjen, tar vi en ny prat – og da ser vi ofte at det første tiltaket faktisk hjalp, forklarer Thomas og Fredrik.

Tallene viser at det funker

Teamet ser tydelige resultater.
– Rundt 80 % av de vi snakker med, gjør faktisk et tiltak etter samtalen. Og selv blant dem som ikke gjør noe konkret, ser vi at mange spiller mindre i tiden etterpå, forteller Thomas.

De to er enige om at det viktigste er å ta praten – spesielt med de unge spillerne.
– Det å snakke om spill burde være like normalt som å snakke om trening eller økonomi. Det er ikke et nederlag å ta imot hjelp.

Så neste gang du ser «Ukjent nummer» blinke på skjermen – og det viser seg å være Norsk Tipping som ringer – er det kanskje ikke for å friste deg med gevinst, men for å gi deg en sjans til å vinne tilbake kontrollen.

Visste du at ...

  • Siden 2016 har Norsk Tipping aktivt kontaktet spillere som risikerer å utvikle problematisk spilladferd. Dette er blitt et av selskapets sterkeste tiltak for å redusere spilleproblemer.

  • Norsk Tipping har obligatoriske tapsgrenser. Det betyr at du må sette en grense for hvor mye du har råd til å tape i måneden.

  • Den høyeste tapsgrensen du kan sette er 20 000 kroner per måned.

  • For kunder under 20 år er maksgrensen satt til 2 000 kroner per måned.

  • For spill som regnes som mer avhengighetsskapende, kan du ikke tape mer enn 5 000 kroner i måneden eller 2 000 kroner per døgn. Dette er for å gi deg tid til å tenke deg om før spillingen tar overhånd.

  • På spillautomater i kiosker og bingohaller er grensen lavere: maks 2 700 kroner per måned og 900 kroner per døgn.

  • Lotterispill hos kommisjonær har ikke krav om å sette en egen tapsgrense, men det er likevel en maksgrense på 20 000 kroner.

  • Du kan selv velge å stenge deg ute fra enkelte spill dersom du ønsker en pause eller mer kontroll. For eksempel kan du stenge deg ute fra Oddsen, men fortsatt spille Lotto.

Relaterte artikler