Derfor pynter vi oss til Pride

Derfor pynter vi oss til Pride

SELVSAGT: Som utropere for like muligheter er det selvsagt for meg at Norsk Tipping støtter dette arbeidet, skriver Åsne Havnelid, administrerende direktør i Norsk Tipping.

Foto: Roar Jødahl

Derfor pynter vi oss til Pride

Å vise støtte til en sak som handler om likestilling mellom alle, er et lett valg.

Du har kanskje sett det – i anledning Pride har også Norsk Tipping pyntet seg i regnbuefarger denne uken.  

Å vise støtte til en sak som handler om likestilling mellom alle, er et lett valg. I vårt arbeid med samfunnsansvar, har vi i Norsk Tipping pekt ut likestilling mellom kjønnene som et mål vi gjerne vil bidra til å nå. Det gjør vi blant annet gjennom å snakke høyt om likestillingsutfordringer i idretten, og det er jeg stolt av at vi gjør.  

Men likestilling handler om mye mer enn kjønn. Det handler om like muligheter uansett hudfarge, funksjonshemming, seksuell legning, kjønnsidentitet, livssyn og mye annet.  

Vi vet at mange ikke-heterofile møter vanskeligheter på flere arenaer i samfunnet, enten det handler om å bli akseptert for den man er i sin egen familie, i arbeidslivet eller i fritidsaktiviteter som f.eks. idrett. Altfor få homofile finner sin plass i idretten og det skjer altfor sjelden at noen føler seg trygge nok til at de orker å stå fram.

Idretten har tatt problemet på alvor og vil gjøre noe med det. Som utropere for like muligheter er det selvsagt for meg at Norsk Tipping støtter dette arbeidet. Arrangementer som Pride gir oss alle en dytt i ryggen til å snakke om saken, både i idretten og i arbeidslivet.   

Som leder for et statlig selskap med tydelig samfunnsansvar, er det viktig for meg at vi evner og tør å ta standpunkt i saker som berører grunnleggende menneskerettigheter i samfunnet. Det betyr ikke alltid å stå øverst på barrikaden eller kjempe harde kamper fra frontlinjen. Det at store samfunnsaktører viser sin støtte, at vi vil være en del av noe og viser engasjement overfor de som faktisk kjemper en kamp, har en verdi. Det bidrar til å skape høyere aksept og gjøre det mindre skummelt å skille seg ut.

Heldigvis har verden tatt store sprang siden Pride-bevegelsen så dagens lys for 50 år siden, men vi vet at det fortsatt er en vei å gå. At Norsk Tipping og andre store selskapet vifter med flagget og kler logoer og nettsider i regnbuefarger, betyr kanskje ikke altfor mye i den store sammenhengen, men jeg er glad for at vi gjør det likevel. Jeg tror det betyr noe i lengden.