Det er fortsatt mye verden ikke vet om norsk idrett

Det er fortsatt mye verden ikke vet om norsk idrett

Er nordmenn virkelig født med ski på beina? Det tror amerikanerne i Norsk Tippings nye reklamefilm. 

Siden 1948 har Norsk Tipping vært tett på norsk idrett og bidratt til at små og store drømmer blir realisert gjennom at hele overskuddet går tilbake til samfunnet. Men det er ikke alle som vet like mye om norsk idrett skal man tro den nye reklamefilmen rett.

Etter fjorårets suksess med «A Place up North» følger Norsk Tipping opp med ny kampanje under samme konsept. Denne gangen er britene byttet ut med amerikanere, og vintersport diskuteres i stedet for fotball.

-  Vi fikk veldig god respons på kampanjen sist, og filmene testet spesielt bra. Samtidig hadde vi et behov for å fortelle om vårt bredere engasjement for idrett – vi er jo tett på mye mer enn bare fotball. Spillemidlene fra Norsk Tipping finansierer norsk idrett i et bredt spekter, og det var derfor naturlig å ta dette konseptet over i vintersportsverden, sier Kristin Røe i Norsk Tipping.

Filmene følger en amerikansk gjeng som spekulerer i hvordan Norge kan være bedre enn USA i vinteridrett – med vekslende hell og har fått navnet "Born With Skis". Det er TRY som har laget kampanjen, av kreatør-kvartetten Jonas Grønnern, Mads Rolland Krogh, Sebastian Rasch og Lars-Kristian Harveg.

BWS

Norsk vintersport gjennom amerikanske øyne

- Amerikanere er jo kjent for å være litt selvsentrerte og forventer å være best i alt. Men når det kommer til vinter-OL er Norge beviselig bedre, med USA som en god nummer to. Så vi tenkte rett og slett det ville bli morsomt å se på norsk vintersportsuksess med amerikanske øyne. Samtidig er det helt reelt at vi stort sett vinner ting som involverer ski – og enkelte av ski-kombinasjonen er ganske så fjerne sett fra et amerikansk ståsted.

Filmene er produsert av Motion Blur, med Harald Zwart på regi og Nina Lorentzen som produsent.

I tillegg til filmene er det laget blant annet radio og innholds kommunikasjon som forteller mer om hvordan Norsk Tippings midler har bidratt til å gi barn og vokse muligheten til å både delta og utvikle seg i vinteridrett i hele landet.

Heier på små og store drømmer

- Vi sier ikke at vi er «tett på» uten grunn. Og vi er veldig stolte av vårt bidrag til idretten. Vi heier både på de som nå skal kjempe om OL-medaljer og de som får oppfylt små og store drømmer via idretten her hjemme. Så håper vi som alle andre på at det blir flere medaljer enn positive koronatester i årets OL, sier Lise Kampenhøy i Norsk Tipping.