selskapet

Rekordoverskudd for Norsk Tipping i 2017

Norsk Tippings kunder bidro til enda et rekordoverskudd i 2017. Samtidig kan selskapet dokumentere god kontroll på omfanget av de problematiske sidene ved pengespill.

Åsne HavnelidRoar Jødahl
Forfatterbilde Norsk TippingSilje ByeVangenPublisert:19. april 2018Endret:18. januar 2023

2017 endte med et rekordstort overskudd på hele 5 251 millioner kroner fra Norsk Tippings virksomhet. Det er viktige penger som skal sildre ut over frivilligheten i 2018.

Samtidig svarer selskapet godt på den viktigste delen av samfunnsoppdraget: Å forebygge spilleproblemer.

- Tallene fra Playscan og statistikk fra Hjelpelinjen forteller at vi selv i et rekordår mestrer balansegangen mellom attraktivt tilbud og forebygging, mellom kommersiell suksess og forbrukerbeskyttelse, sier Norsk Tippings administrerende direktør, Åsne Havnelid.

Nye kunder

Selskapet hadde 1 960 000 aktive kunder i 2017, en økning på 82 000 fra året før. Mer enn hver fjerde kunde er nå under 40 år.

- Både overskuddet og økningen i kundetall er en god pekepinn på at vi leverer attraktive spill, og lykkes godt med å samle spillerne om det regulerte, lovlige tilbudet, sier Havnelid.

De gode tallene blir imidlertid ingen hvilepute.

- Vår mest sentrale utfordring fremover er å sørge for at den yngre delen av spillerne velger Norsk Tippings produkter dersom de velger å bruke noen kroner på spill, sier Havnelid.

Om lag 25 prosent av selskapets kunder er under 40 år. Ca. 50 prosent av omsetningen kommer nå fra digitale kanaler.

Økende mobilbruk

Mobil er kanalen som vokser mest.

- Men vi merker oss at store deler av kundemassen vår foretrekker å levere kupongene sine over disk. Kommisjonærene våre er uvurderlige partnere, og de har sin del av æren for suksessen. Varehandelen kommer til å representerer inntekter i milliardklassen i mange år fremover, sier Havnelid.

 

Norsk Tippings års- og samfunnsrapport for 2017 finner du her

Relaterte artikler