Norsk Tipping inn med 16 millioner i kvinnefotballen

– Vi går inn i et samarbeid vi har stor tro på, og er stolte av å kunne bidra med 16 millioner kroner, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Åsne Havnelid.

FORNØYDE: Administrerende direktør i Norsk Tipping, Åsne Havnelid (t.v), og daglig leder i Serieforeningen, Hege Jørgensen, gleder seg til å samarbeide om å løfte norsk kvinnefotball.
Forfatterbilde Norsk TippingAnne MaritSlettenPublisert:18. november 2017Endret:2. januar 2023

– Målet er å gi jente- og kvinnefotball i Norge bedre vilkår, fortsetter Havnelid.

Foran cupfinalen i Telenor Arena lørdag, har partene signert en intensjonsavtale om et treårig samarbeid. Avtalen er verdt 16 millioner kroner fram til 2020.

– Vår nåværende avtale med NFF sikrer fotballen 100 millioner kroner fram til 2020. Avtalen med Serieforeningen kommer i tillegg, slik at vi kan være med og styrke kvinnefotballen spesielt. Den fortjener et løft, sier Havnelid.

En attraktiv arena

Målsettingen med avtalen er å styrke toppklubbene for kvinner, blant annet ved å bidra til å utvikle kompetente ledere og trenere på alle nivåer. Norsk Tipping skal også bidra til å skape synlighet for kvinnefotballen, og bygge den opp som attraktiv merkevare.

– Fotball for kvinner er i sterk utvikling i hele Europa. Det er helt klart en attraktiv arena for oss, sier Havnelid.

Handler om verdier

Som idrettens største partner ønsker Norsk Tipping også å bruke sin posisjon til å utjevne forskjeller i fotballen.

– Vi gleder oss til å samarbeide med NFF og Serieforeningen for å få det til. Det handler om selvfølgelige verdier som å gi like muligheter til alle, uansett nivå og kjønn, sier Havnelid.

Ønsket er også å bidra til å bringe norsk kvinnefotball tilbake på topp internasjonalt nivå.

– Norge var en pionér for kvinnefotball for noen tiår siden. Nå har vi sakket akterut, sier Havnelid.

– En utrolig signaleffekt

– Dette er en stor anerkjennelse til alle jentene våre der ute. Norsk Tipping er den viktigste partneren i norsk idrett, og en tydelig samfunnsaktør. Å ha dem med blant våre mest sentrale samarbeidspartnere betyr noe ekstra, og har en utrolig signaleffekt. De har også et kommersielt vindu som passer spesielt godt for oss, sier daglig leder i Serieforeningen for Kvinnefotball, Hege Jørgensen.

– Det at Norsk Tipping har gått foran og vist lederskap på den måten de har gjort, har betydd utrolig mye for oss. Det var dem som for alvor satte fart i hele debatten om kvinnefotball i høst, sier Jørgensen.

Åsne Havnelid understreker at Norsk Tippings målsetting er å være med og ruste hele norsk fotball for fremtiden.

– Det er et arbeid vi skal gjøre sammen med NFF, og vi gleder oss til å se hva vi kan få til sammen, sier hun.

Relaterte artikler