Rapporter om lotterifeilene er klare
På oppdrag fra Norsk Tippings styre, har revisjonsselskapet PwC gjennomgått og evaluert internkontrollen for de største lotteriproduktene, Lotto, Vikinglotto og Eurojackpot. PwC har gjennomført intervjuer, workshops og analyser, og har levert en grundig rapport, som nå er ferdigbehandlet i styret.
Rapporten er viktig for å få ytterligere kunnskap om hvorfor Norsk Tipping har opplevd en rekke feil med lotterispillene sine. Det har blant annet vært feil i vinnersjansene for den norske tilleggspremien i Eurojackpot, feil premievarsel og manglende deltakelser i Supertrekning. For flere av hendelsene har Norsk Tipping fått gebyr av Lotteritilsynet og mye negativ oppmerksomhet.
Rapporten redegjør for viktige funn og anbefaler tiltak.
De viktigste funnene er:
· Det har vært for høyt fokus på innovasjon og nyutvikling på bekostning av kvalitet og kontroll.
· Det har vært uklar ledelse og ansvarsfordeling.
· Det har vært for svak oppfølging av leverandører.
Med unntak av informasjon som må beskyttes av konkurranse- eller sikkerhetsmessige hensyn eller hensynet til personvernet, legges rapportene nå fram for offentligheten.
– Grundig rapport
Styreleder i Norsk Tipping, Sylvia Brustad, mener at styret har fått en grundig og utførlig rapport.
– Den viser hvor vi må bli bedre, men også at det ble tatt viktige grep for over sju måneder siden. Styret tar dette på største alvor, og vil følge arbeidet nøye fremover. Vi er trygge på at selskapet har lært av sine feil og at forbedringsarbeidet vil føre til at vi fremtiden vil se et nytt og sterkere Norsk Tipping, sier hun.
Ris og ros
PwC peker på at Norsk Tipping har et omfattende kontrollregime, men at det finnes svakheter. Blant annet gjelder dette balansen mellom innovasjon og sikker drift, tydelighet i roller og ansvar, oppfølging av leverandører og systematisk oppfølging av avvik. Selskapets lange perioder med få alvorlige feil kan ha ført til at innovasjon og fart har blitt prioritert foran vedlikehold og internkontroll, skriver PwC.
Samtidig fremheves det at ledelsen allerede har tatt grep. Allerede i februar i år ble det satt i gang en rekke tiltak for å styrke kvaliteten, gjennomgå prosessene rundt lotteriene og for å avdekke om det fantes ytterligere svakheter. I våres ble blant annet 150 ansatte som normalt driver med utvikling, tatt av sine normale oppgaver for å jobbe med feilsøking og styrking av driften.
Rydder opp
– Vi tar rapporten på største alvor, og det er viktig å nok en gang beklage til de kundene våre som har blitt rammet av alle feilene. Selv om mye fungerer hos oss, viser den at vi har hatt for mange sårbarheter. Det rydder vi opp i. Hver stein skal snus for å sikre at vi både lærer av feilene og bygger et nytt og bedre Norsk Tipping, sier konstituert administrerende direktør, Vegar Strand.
Norsk Tipping er i ferd med å gjennomføre tiltak for å følge opp alle PwCs anbefalinger.
KPMG
Revisjonsselskapet KPMG har også hatt oppdrag etter feilsituasjonene, også de på oppdrag fra styret. Deres rapport om den alvorlige Eurojackpot- feilen der selskapet publiserte en premiestige med altfor høye premier, er nå klar. KPMG peker på noe av det samme som PwC:
«Det virker ikke å være en mangel på rutiner per definisjon, men snarere at de har vært gjenstand for en gradvis utvanning og operativ svekkelse over tid, i takt med at organisasjonen har gjennomført gjentatte organisasjonsendringer, endret prioriteringer, og flyttet på personell, ansvar og kompetanseområder.
I forlengelsen av dette beskrives en arbeidshverdag der innovasjon, fart og ytelse i for stor grad har blitt prioritert over kontroll og kvalitetssikring.
Høyere kvalitet
Uavhengig av rapportene fra PwC og KPMG, har Norsk Tipping iverksatt et omfattende kvalitetsarbeid for å avdekke flere feil, for å senke risikoen for at det blir nye, og sørge for at vi raskt oppdager dette hvis noe skulle oppstå.
Noe av det som er igangsatt er:
· Alt utviklingsarbeid som kan utsettes er stanset, og alle tilgjengelige ressurser – over 150 personer – har siden mai måned kun jobbet med kvalitetsforbedringer.
· Styrket kontroll ved lotteriprosessene, med flere øyne på gjennomføringen. Manuelle kontroller er erstattet av automatiske.
· Under ekstern ledelse har selskapet gjennomgått kritiske prosesser for å finne og fjerne risikoer for feil og brudd på lov og forskrift. Rundt regnet 300 små og store kvalitetstiltak og forbedringer er gjort.
Flere feil til vurdering
I prosessen for å senke risiko og øke kvaliteten, har det vært viktig å lete etter eventuelle andre feil og melde fra om det, selv om det kan medføre nye gebyrer fra Lotteritilsynet. Det var i denne interne gjennomgangen at vi avdekket feilen i supertrekningen, der Norsk Tipping for få dager siden ble varslet om et gebyr på 25 millioner kroner.
Vi venter også på Lotteritilsynets vurdering av flere saker som vi har meldt inn som følge av det interne kvalitetsarbeidet som har pågått siden i februar.