Slik jobber Norsk Tipping fra hjemmekontor

Fra og med 13. mars har de aller fleste av Norsk Tippings 400 ansatte jobbet fra hjemmekontor.

Sponsorrådgiver Thomas Johansen og undulaten Krokus er i full sving på hjemmekontoret. Foto: Selfie
Forfatterbilde Norsk TippingStianSelandPublisert:23. mars 2020Endret:18. januar 2023

 - Vi satte i gang flere prosesser umiddelbart etter beskjeden om at vi skulle løse oppgavene våre hjemmefra. Det innebar blant annet en kartlegging av det tekniske behovet til avdelingen, informering om endrede åpningstider og avklare med IT-avdelingen om hvor raskt de kunne klargjøre 40 PC-er med nødvendige lisenser – og det gjorde de kjemperaskt, forteller Siri Anne Tokle, teamleder på KS.

Nå håndterer så godt som alle kundekonsulentene arbeidsoppgavene sine hjemmefra – det vil si blant annet telefoner, chat, mail, sosiale medier og 2.linjetjenester. - Det hadde ikke latt seg gjøre uten en real dugnadsånd, sier Siri Anne.

Har samarbeidssamtaler fra stua

Thomas Johansen, sponsorrådgiver i Norsk Tipping, jobber fra et provisorisk hjemmekontor i sin egen stue. Han forteller at Teams har blitt en viktig del av hverdagen: - Teams er kjempenyttig for å kunne ha møter og telefonsamtaler med kollegaer, men også chattefunksjonen gjør løpende avklaringer lett. Faktisk fører den hyppige Teams-bruken til at det blir litt færre e-poster, forteller han.

Stillingen til Thomas innebærer kontakt med aktører som ønsker å inngå samarbeid med Norsk Tipping. - Normalt når noen tar kontakt med oss med spørsmål om et mulig samarbeid så møtes vi fysisk for å bli kjent. Men på grunn av koronaviruset så har jeg nettopp hatt et slikt møte med Norges e-sportforbund digitalt, forteller Thomas.

- I møtet var vi flere personer fra begge parter, og det fungerte knirkefritt, sier han og forteller at møteformen høstet gode tilbakemeldinger fra alle deltakerne i møtet. - Vi var enige om at dette fungerte godt, og ser frem til å fortsette den videre dialogen digitalt i ukene som kommer.

Tidlig ute med Teams

Norsk Tipping har lenge satset på digitale løsninger, og det at de ansatte har evnet å ta de i bruk, gjør selskapet godt rustet til å håndtere dagens situasjon.

- Norsk Tipping innførte allerede i 2016 Office 365-suiten, og når Teams ble lansert fra Microsoft tidlig i 2017, så var Norsk Tipping faktisk en av de første i Norge til å ta det i bruk. Det hadde vi ikke klart om ikke de ansatte hadde høy digital kompetanse eller evnet å ta innover seg nye arbeidsmetoder, sier Alv Skjellet, leder Plattform i IT-drift.

- Fordi vi har blitt så gode på Teams står vi bedre rustet enn de aller fleste i Norge når det kommer til samhandling og kommunikasjon, legger han til.

Relaterte artikler