Strengere regler for overføring av penger fra 1. januar 2021

Den 1. januar 2021 ble det innført nye krav om «sterk kundeidentifisering». Dette påvirket også netthandel hos Norsk Tipping. 

Noen kjente utfordringer, og forslag til løsning

  • Prøv med et lavere beløp. Om du har problemer med betaling eller overføring av penger, og beløp over 300 kr avvises, kan du forsøke med et lavere beløp.
     
  • Vipps. Sjekk om betalingen/overføringen lar seg gjennomføre med Vipps
     
  • 3D Secure-validering. Sørg for at du gjennomfører 3D Secure-valideringen (ofte i form av BankID). 3D Secure krever vanligvis en «tilleggsutfordring» – en handling du må utføre for å bekrefte at du er du, for eksempel ved å bruke en mobilapplikasjon levert av banken eller et engangspassord som sendes som en kode til din telefon, og som må legges inn i nettleseren for å gjennomføre transaksjonen.
     
  • Gjentatte feilmeldinger. Hvis du gjentatte ganger får avvist 3D Secure-valideringen, eller får feilmeldingen «Verifisering av betalingen feilet. Vennligst prøv igjen eller prøv med andre betalingsmåter»: sørg for at du oppgir riktig informasjon eller ta kontakt med banken din. Norsk Tipping kan ikke se eller identifisere det som håndteres i 3D Secure-bildet, dette er levert av bankens betalingsløsning.
     
  • Reservert beløp. Hvis beløp blir reservert på bankkontoen din, løser dette seg automatisk i løpet av kort tid. Hvis du fremdeles har et reservert beløp etter 7 døgn kan du kontakte vår kundeservice.

Andre problemer

  • Får du ikke opp BankID? Hvis du ikke får opp BankID når du skal overføre/betale kan du undersøke om du har aktivert AdBlock i nettleseren din. Prøv i så fall å slå av denne. Du kan også prøve å åpne et nettleservindu i inognitomodus. Les mer om AdBlock og ingognitomodus. 
     
  • Kontroller sikkerhetskoden/CVC. Når du skal betale eller overføre penger må du taste inn en sikkerhetskode (CVC-kode) på 3 siffer. I signaturfeltet på bankkortet ditt står det 7 siffer – det er de 3 siste sifrene i denne tallrekken som er sikkerhets-/CVC-koden din.
     
  • Sjekk saldo på bankkontoen din. Sjekk at du har nok penger på bankkontoen din til å gjennomføre betalingen/overføringen. Disponibel saldo inkluderer ofte et såkalt «kredittbeløp»; dersom kredittbeløpet berøres, vil transaksjonen bli avvist av banken din. Hvis du får en feilmelding som sier «Kan ikke trekke penger fra betalingskortet. Ingen dekning på konto», er det mest sannsynlig et kredittbeløp som blir berørt.
     
  • Kontroller at du har lagt til riktig bankkort. Kortet må være et debetkort. Kredittkort kan ikke brukes hos oss.
     
  • Sjekk at du har åpnet kortet ditt for netthandel. Noen banker krever at du må endre innstillinger i nettbanken for å tillate netthandel. All digital kjøp av spill hos Norsk Tipping er definert som netthandel. Du kan kontakte banken din dersom du trenger hjelp med dette.
     
  • Feilmelding 001168. Dette kan komme av kommunikasjonsproblemer i banken din. Ta kontakt med banken for nærmere informasjon.
     
  • Opplever du fremdeles problemer? Ta kontakt med banken din eller vår kundeservice.

 

De nye retningslinjene forklart

Alle betalinger innenfor EU (inkludert Norge) ble fra 1. januar 2021 underlagt strengere regler for godkjenning av betalinger. Dette kalles «sterk kundeautentisering» (SCA). og er en del av EU-regulativet PSD2. Dette er et tiltak for å redusere svindel relatert til betaling og gjelder betaling med betalingskort og direkte mot bank. I praksis vil det si at du som kunde hos Norsk Tipping i større grad enn i dag må godkjenne betalinger med en 3D Secure fra banken som har utstedt betalingskortet ditt. 3D Secure vil i de fleste tilfeller si at du må bruke BankID (med kodebrikke eller app) for å godkjenne en betaling. 

Norsk Tipping har tilpasset sine løsninger slik at du som kunde får beskjed om når det er behov for en ekstra godkjenning av betalingen med 3D Secure

Kjøp under 30 EUR (ca. 300 NOK) kan unntas fra SCA (ekstra validering). SCA må likevel brukes på hvert 5. kjøp eller når akkumulert beløp overstiger 100 EUR (ca. 1.000 NOK).

Oppsummert vil det si at du vil oppleve å få BankID-verifisering oftere enn du er vant med når du skal betale og overføre penger. Hvis du i kjøpsøyeblikket også legger til en nytt bankkort kan du få verifisering med BankID to ganger – én gang ved registrering av kortet og enda en gang ved betaling av kjøp på over 30 EUR (ca. 300 NOK).

Chat med oss eller ring vår kundeservice