Berørte kunder fikk beklagelse fra Norsk Tipping etter Eurojackpot-feilen
Budskapet ble sendt ut på SMS mandag morgen, og inneholdt en uforbeholden unnskyldning til alle som fikk varsel om uriktige og for høye premier.
Lørdag sendte selskapet ut en pressemelding med et tilsvarende budskap, men ønsket i tillegg å kontakte hver enkelt kunde direkte.
Det var fredag kveld Norsk Tipping publiserte feil premiesummer etter trekning i Eurojackpot. Feilen skyldtes en regnefeil ved omregning fra euro-cent til norske kroner.
Feilen ble oppdaget etter kort tid, men skaden var skjedd – og tusenvis av kunder hadde fått falske forventninger om at de hadde vunnet større pengebeløp.
Forstår skuffelsen godt
I beklagelsen som ble sendt til kundene mandag morgen, tok Norsk Tipping, ved konstituert administrerende direktør Vegar Strand, det fulle ansvaret for feilen, og uttrykker stor forståelse for at kundene er skuffet:
«Fredag kveld fikk tusenvis av nordmenn feilaktig beskjed om at de hadde vunnet en høy premiesum i Eurojackpot. Dette var en feil som berørte mange og som vi tar på største alvor.
Vi beklager på det sterkeste det som har skjedd, og på vegne av oss i Norsk Tipping ønsker jeg å si unnskyld til alle som ble berørt av dette. Vi er utrolig lei oss for å ha skuffet så mange.
Vit at vi nå jobber intenst med å sørge for at denne type feil ikke skal skje igjen. »
Avhengig av befolkningens tillit
Som følge av avgangen til administrerende direktør Tonje Sagstuen lørdag kveld, er direktør for strategi, analyse og forretningsutvikling, Vegar Strand, konstituert som administrerende direktør.
Strand understreker at feilen er særlig alvorlig fordi Norsk Tipping har et viktig samfunnsoppdrag som er helt avhengig av befolkningens tillit. Norsk Tipping får sterk og berettiget kritikk, fra både enkeltkunder, Lotteritilsynet og kulturministeren.
– Vi har skuffet våre kunder på det sterkeste, og tar det fulle ansvaret for å rydde opp. Slike feil er alvorlige for et selskap som skal forvalte nordmenns tillit, sier Strand.
Norsk Tipping er i full gang med en omfattende gjennomgang av alle sine systemer, for å sikre at lignende feil ikke skjer igjen.
– Arbeidet med å bygge opp tillit igjen har høyeste prioritet framover, understreker Strand.