Spons og samarbeidspartnere
Mange kjenner til at Norsk Tipping er en langvarig og tydelig sponsor av norsk fotball. Men fotballen er bare én av arenaene der vi samarbeider gjennom sponsoravtaler.
Sponsorsamarbeid er et viktig virkemiddel i kommunikasjonsarbeidet for Norsk Tipping. Gjennom partnerskap med idretten, kulturinstitusjoner og andre aktører i samfunnet, kan vi øke kunnskapen om Norsk Tipping og vårt oppdrag. Avtalene gir oss muligheten til å være en pådriver for bærekraftig og positiv samfunnsutvikling, og de gir oss en talerstol for å sette dagsorden og bidra til endring.
Sponsing må ikke forveksles med fordeling av Norsk Tippings overskudd, spillemidlene, som fordeles av storting og regjering. Sponsormidlene er kommersielle avtaler, der vi må balansere kroneverdien i sponsoravtalen med verdien som selskapet får tilbake. Sponsoravtaler er med andre ord ikke gaver eller støtte.
Tydelige rammer og føringer
Pengespillmeldingen fra 2017 legger føringene for selskapets sponsorvirksomhet:
«Norsk Tipping si sponsorverksemd skal vere basert på forretningsmessige vurderingar og sikre så god sosialpolitisk måloppnåing som mogleg.»
Vi har tydelige rammer og føringer for sponsorarbeidet. Alt vi gjør henger sammen med våre overordnede mål, og er strategiske virkemidler for å:
Støtte opp under selskapets målsettinger
Øke kunnskapen og kjennskapen til selskapets tredelte samfunnsoppdrag
Posisjonere selskapet og bygge selskapsmerket med ønskede assosiasjoner
Føringer for samarbeidsavtaler
Det er utarbeidet en «ikke-liste» som fungerer som en rettesnor for selskapets samarbeidsavtaler.
Våre samarbeidsavtaler skal ikke:
øke omsetning på kort sikt
fremme individuelle utøvere
bruke utøvere aktivt til å selge spill
ha aktivitet direkte mot barn og unge under 18 år
være direkte pengestøtte