Historie

 

Norsk Tippings historie startet i 1946. Her kan du lese mer om hvordan Norsk Tipping har utviklet seg gjennom flere tiår. 

 

2020-

 

historie.png

 

2020 -

 

2020
  • 2020 vil for alltid bli stående igjen som pandemiens år, for samfunnet som helhet og for Norsk Tipping. Økonomisk skapte vi gode resultater, og organisasjonen løste de praktiske utfordringene rundt pandemien svært godt. Men det ble også klart at vi må øke innsatsen for å nå det aller viktigste målet, som er å snu den negative utviklingen av antall risikospillere i Norge. Her har Norsk Tipping en sentral rolle. Etter 53 filmer om Lotto-millionærer som ikke er som andre millionærer, var det høsten 2020 klart for et møte med Lotto-millionærens hund, Otto. Den første filmen om Otto vant sølvfisk for beste reklamefilm tv i oktober, og filmen tok trofeet hjem i Gullfisken 2020. Samme år hadde Flax 25-årsjubiluem. Vi lanserte også nye e-læringskurs for grasrottrenere i samarbeide med NFF. Mange valgte å benytte koronaperioden til å øke sin kompetanse som trener og rollemodell.
2021
  • 2021 ble et nytt pandemiår, med behov for ekstraordinære tiltak for å begrense omsetningen fra risikospillere, og videreutvikle arbeidet med å integrere ansvarlighetshensyn enda tettere i alle deler av virksomheten. Norsk Tipping lyktes i å dempe gjennomsnittsomsetningen for hver enkelt spiller.
  • Likevel leverer Norsk Tipping igjen sitt største overskudd noensinne. Inntektsøkningen er spredt på flere kunder, som spiller for mindre penger hver. Vi lykkes godt med å kanalisere kunder til det regulerte tilbudet.
  • Det skjedde også mye knyttet til regulering av markedsføring dette året. Fra nyttår gjorde endringen i kringkastingsloven at antall ulovlige TV-reklamer for uregulerte aktører ble halvert. Samtidig trådte en ny og strengere retningslinje for reklame i kraft.
  • Spillepuls ble lansert. Verktøyet er nyskapende i pengespillbransjen, og fungerer som en slags pulsmåler som følger kundens spillatferd i sanntid. Et nytt og forbedret tilbud for Oddsen ble også lansert, med nye tjenester og et utvidet produkttilbud. Langoddsen og Liveoddsen utgikk som merkevare, slik at kundene nå kun forholder seg til Oddsen.
  • Vi gjennomførte også en ny revisjon av «European Lotteries Responsible Gaming Standard», og endte med 1100 poeng av 1100 muige. Et resultat som dokumenterer selskapets solide arbeid med ansvarlighet.