selskapetblogg

En kvinnesatsing som virker

FAGBLOGG: Hvis du mener alvor, legger en god plan og følger den, får du resultater.

Håndplukkede talenter er med på Den norske opera og ballett, Talent Norge og Norsk Tippings satsing på kvinnelige koreografer.Jörg Wiesener
Forfatterbilde Norsk TippingÅsneHavnelidPublisert:2. mars 2022Endret:19. januar 2023

Det begynner å bli noen år siden vi brettet opp ermene og for alvor startet jobben med like muligheter her i Norsk Tipping. Vi har aldri sett oss tilbake. Arbeidet blitt en rød tråd gjennom alle deler av virksomheten vår.

Vi begynner å bli erfarne, og ser hva som fungerer. Og nå som vi nærmer oss kvinnedagen 2022, har jeg lyst til å løfte fram Norsk Tippings partnere i kulturlivet som eksempel.

Dyrker fram talentene

I fire år har Norsk Tipping samarbeidet med Talent Norge, som er kulturens versjon av Olympiatoppen. Under overskriften «Like muligheter» har vi gjennomført satsninger på blant annet kvinner i film- og TV-bransjen og kvinnelige koreografer.

Satsingen på kvinnelige regissører og produsenter foregikk sammen med Norsk Filminstitutt gjennom utviklingsprogrammet UP. Deltakerne fikk faglige verksteder, nettverkssamlinger, egentrening, midler til å ansette egne veiledere og et stipend. Det langsiktige målet var at 80 prosent av deltakerne skulle produsere film innen tre år etter at programmet var fullført.

Det tok bare ett år før 70 prosent av dem hadde gjort nettopp det. 

Gjentatte muligheter

Koreografisatsingen skjer i et treårig utviklingsarbeid hos Den Norske Opera & Ballett. Prosjektet har den samme, strukturerte tilnærmingen. Finne talentene, bygge dem opp og gjøre dem gode, gi dem gjentatte muligheter slik at de får etablert seg – og deretter ta dem ut i verden.

Talentene har fått jobbe med prosjektkompanier, fått opphold hos kompanier i utlandet, og Nasjonalballetten har forpliktet seg til en årlig urpremiere med kvinnelig regissør på Hovedscenen – det store formatet. De beste skal tas ut i verden med helaftens verk.

Det er høye ambisjoner. Men nå som koreografisatsingen går inn i sitt tredje og siste år, ser vi at punktene sjekkes av, ett etter ett. 24.mars i fjor var det urpremiere på forestillingen Faun/Bolero på Hovedscenen i Oslo, skapt av tre av disse kvinnene. I fjor høst var koreografisatsingen representert i den stjernespekkede forestillingen Dialogues, som gikk for fulle hus i Stockholm, Moskva, St.Petersburg, Oslo og Paris. Anmeldelsene var strålende.

Bygge strukturer

Som partner er det utrolig flott å se at slike solide og gjennomtenkte prosjekter lykkes. Oppskriften er heller ikke hemmelig, det er god, gammeldags gjennomføringskraft. Det legges en plan. Den finansieres og bemannes. Det rekrutteres talenter. Så sjekker man av, punkt for punkt.

Til slutt har man tatt et viktig skritt videre.

Talent Norges mantra, som vi har hørt utallige ganger gjennom disse årene, er å endre strukturene som holder kvinner tilbake. Strukturendringer høres dessverre ikke så sexy ut. Men med disse målene finnes det ikke ferdighus å få kjøpt. Til gjengjeld kan det hende byggverket fortsatt står der solid om hundre år. Tuftet på noe man ikke helt husker hvordan begynte – men som samtida tar for gitt.

Norsk Tippings Åsne Havnelid, Nasjonalballettens Ingrid Lorentzen og Maria Mediaas Jørstad fra Talent Norge lanserte koreografsatsingen i 2019.Foto: Caroline Roka

Relaterte artikler