Lottomaskinen fylt med Lotto-kuler

Pengespillmarkedet

Uten særskilt tillatelse er det ulovlig å tilby pengespill her i landet. Noen få aktører har hver sin del av markedet. I tillegg går noe av omsetningen til aktører som ikke har tillatelse til å selge spill i Norge.

Overdrevent forbruk av pengespill kan skape problemer for de som spiller. Spilleavhengighet er en lidelse som kan få store økonomiske, sosiale og helsemessige konsekvenser, både for den som er rammet og for dem som står nær. Ca. 22 000 (0,6 prosent) nordmenn karakteriseres som problemspillere. 2,3 prosent er moderate risikospillere.

I tillegg er det godt kjent at pengespill kan være en arena for kriminalitet.

Balanse

Det er dette som er pengespillenes skyggesider. De er årsaken til at norske politikere stort sett har vært enige om at spill er en virksomhet som bør reguleres strengt. Gjennom å gi tillatelse til noen få aktører, og underlegge dem et strengt regelverk og offentlig kontroll, er hensikten å balansere befolkningens ønske og behov for å delta i pengespill, med hensynet til utsatte grupper og personer som står i fare for å få pengespillproblemer. Dette er tankegang vi kjenner igjen fra regulering av andre områder i samfunnet, for eksempel salg av alkohol.

Aktørene

Norsk Tipping er den dominerende aktøren på spillemarkedet. Vi er 100 prosent eid av staten, og har enerett på en rekke spillprodukter på markedet. Det som startet med en ukentlig tippekupong i 1948, er nå blitt til en variert produkt-flora. Lotto, Oddsen, Flax og Eurojackpot er merkevarer mange har et forhold til.

I 2023 står Norsk Tipping for ca. 70 prosent av totalmarkedet. Bingoaktører har ca. 7,6 prosent, mens Norsk Rikstotos (hestespill) omsetning utgjorde ca. 7,2 prosent.

I tillegg har noen få aktører tillatelse til å drive lotterispill innenfor en gitt omsetningsgrense. Postkodelotteriet og Pantelotteriet er de mest kjente. Til sammen utgjør disse lotteriene ca. 5,6 prosent av markedet i 2023. Deres lisenser utløper i 2025.

Da gjenstår omsetningen som går til aktører uten norsk tillatelse, for eksempel nettkasinoer, ulovlig pokerspill og spill på sport. Norsk Tipping beregner det til ca. 1,3 milliarder kroner. Det utgjør litt under 10 prosent av totalmarkedet i 2023 – det laveste siden 2013. Lotteritilsynet beregner det ulovlige markedet til ca. 1,6 milliarder.

Tilsynet estimerer det totale pengespillmarkedet til 12 milliarder kroner (2023), etter at premier er utbetalt.

Pengespilloven

Det er pengespilloven som legger premissene på spillemarkedet. Gjeldende lov med forskrifter trådte i kraft i 2023.

I formålsparagrafen til den nye pengespilloven er det en tydelig rangordning, der hovedformålet er å forebygge spilleproblemer og andre negative konsekvenser av pengespill. Ansvaret for pengespillpolitikken er fra 1. januar 2023 samlet i Kultur- og likestillingsdepartementet. Lotteritilsynets rolle er tydeliggjort og styrket, og tilsynet har fått nye virkemidler for å håndheve pengespillreguleringen. I pengespilloven er det gitt felles regler for alle regulerte tilbydere, og det er gitt særskilte regler for tilbudet og operasjonen til enerettstilbyderne. Norsk Tippings rolle som enerettstilbyder er regulert i loven. Det skal også være en enerettstilbyder på hestespill. Stiftelsen Norsk Rikstoto fikk med virkning fra 1. januar 2023, en ti-årig tillatelse til å tilby spill på hest.

Fakta om regulering av pengespill

Det er Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) som forvalter pengespilloven, som gjelder for alle som tilbyr pengespill i Norge. KUD utøver også eierstyring av Norsk Tipping, og har instruksjonsrett for selskapet. Det er også KUD som deler ut spillemidlene, etter en fordeling vedtatt av Stortinget. Lotteritilsynet reviderer og kontrollerer aktørene på spillemarkedet i henholdt til pengespilloven.